Dat we niet met onze handen in onze zakken moeten gaan staan of met ons rug naar het publiek en ongeïnteresseerd moeten vertellen dat hoeven we niet duidelijk te maken maar…
…hoe zorg je er voor dat je een verhaal overbrengt dat bij blijft? Een verhaal dat voor jezelf veel eenvoudiger is om te vertellen en voor je publiek een stuk boeiender is om naar te luisteren? Het hoeft allemaal geen hogere wiskunde te zijn. Onderstaand tien tips die je in staat stellen een dijk van een verhaal te presenteren.
Wat wil je dat je publiek na afloopt gaat doen, laten of nooit meer vergeten? Zorg dat je doel van de presentatie helder is.
Het doel dat jij in je hoofd hebt is niet per definitie ook een doel waarvoor je je publiek enthousiast krijgt. Ga na wat de behoeftes van je publiek zijn en speel daar op in met je verhaal.
Mensen kunnen gemiddeld genomen maximaal zeven dingen onthouden. Meer informatie blijft niet hangen en maakt het eerder onduidelijk. Richt je op de kernpunten (bij voorkeur max. 3) en maak duidelijk waarom die zo belangrijk zijn.
Breng structuur in je verhaal. Neem hiervoor bijvoorbeeld de V.V.V.- structuur. Begin met te Vertellen wat je gaat vertellen, vervolgens Vertel je het en als laatst Vertel je wat je net verteld hebt.
Enig idee hoe je de aandacht vast kunt houden? Welke methodiek daarvoor gebruikt kan worden? Hoe de grootste sprekers der aarde dit doen? Door vragen te stellen! Dus hoe grijp je de aandacht en hou je deze vast? Stel geregeld vragen!
Mensen houden van verhalen (anekdotes). Doorspek je presentatie met anekdotes en je publiek hangt aan je lippen. Bovendien komen deze anekdotes uit je rugzak waardoor je het niet hoeft te onthouden: je weet het al.
Gebruik je handen en de ruimte om je heen om zaken te verduidelijken. Het valt je publiek niet bewust op maar het gebruik van gebaren maakt je verhaal levendiger en makkelijker om te volgen.
Let op: dit is een van de belangrijkste vaardigheden om de boodschap over te brengen. Geniaal en super simpel! Pak pen en papier en schrijf onderstaande op: Gebruik commando’s, bijv: “let op”, “pak pen en papier” en “schrijf onderstaande op” en maak gebruik van pre-pumpers bijv: “dit is een van de belangrijkste vaardigheden” en “geniaal en super simpel”.
Straal passie en energie uit. De stelregel is dat je publiek maximaal het energieniveau bereikt dat jij uitstraalt.
Houd gevoel met je publiek. Ga niet trekken en duwen maar maak het hen gemakkelijk. Te veel energie brengen kan je publiek overdonderen. Een schepje er bovenop doen heeft dan geen zin, verminder je energie naar het niveau van je publiek en van daaruit neem je hen langzaam mee naar een energie niveautje hoger en hoger!